צפיפות העצם 02.10.2019

השפעות אוספמיפן על העצם בקרב נשים לאחר גיל המעבר

סקירה המסכמת את ההשפעות של אוספמופן על העצם, כולל נתונים על סמנים ביולוגיים של העצם ממחקר קליני שלב 3 על יובש בנרתיק

אוסטאופרוזיס (צילום: אילוסטרציה)
אוסטאופרוזיס (צילום: אילוסטרציה)

Ospemifene הוא מודלטור של קולטני אסטרוגן סלקטיבי המאושר לטיפול בארה"ב בתסמיני גיל המעבר בינוניים עד קשים כגון דיספראוניה, יובש בנרתיק, תסמינים של אטרופיה וולווגינלית (VVA), ולטיפול ב-VVA סימפטומטי הקשור בגיל המעבר אצל נשים שלא יכולות לקבל טיפול באטרוגן במריחה מקומית באירופה.

קבוצת רופאים מאיטליה, ארה"ב, בריטניה ודרום אפריקה ערכה סקירה המסכמת את ההשפעות של אוספמופן על העצם, כולל נתונים על סמנים ביולוגיים של העצם ממחקר קליני שלב 3 על יובש בנרתיק.

החוקרים מציינים כי מחקרים מוקדמים של נשים לאחר גיל המעבר הראו כי אוספימופן במינון הפחית ספיחה (turnover) של העצמות לעומת פלצבו, באופן דומה לרלוקסיפן. במחקר שלב 3 שארך 12 שבועות ובו ניתן אוספימופן 60 מ"ג ליום בקרב נשים לאחר גיל המעבר, נראה שיפור בכל פרמטרי ה-VVA וירידות מובהקת בשבעה מתוך תשעה סמנים ביולוגיים של ספיחת עצמות לעומת פלצבו.

תחת טיפול באוספימופן נצפתה ירידה בספיחת עצם ללא קשר לזמן שחלף מאז גיל המעבר (≤5 שנים או >5 שנים) וללא קשר לצפיפות העצם הבסיסית (BMD).

מחקרי ביו-מרקר (n = 565 שלקחו אוספמיפן) תומכים אפוא בתפקיד פוטנציאלי לאוספמיפין בשמירה על בריאות העצם (ואולי בהפחתת סיכון השברים) בקרב נשים שלאחר גיל המעבר הנוטלות את התרופה בשל VVA. עם זאת, יש להקפיד על זהירות כיוון שהנתונים מוגבלים לסמנים ביוכימיים ולא לשברים ול-BMD. למרות שמחקרים מראים כי סמנים לספיחת עצם מנבאים BMD ושברים, כל השערה לגבי השפעה ישירה על העצם של אוספימפן צריכה קודם אסמכתא ממחקרים קפדניים, ארוכי טווח, שלב 3, העוקבים ספציפית אחרי שברים ו-BMD.

מקור:

de Villiers, T. J., C. Altomare, M. Particco, and M. Gambacciani. "Effects of ospemifene on bone in postmenopausal women." Climacteric (2019): 1-6.

נושאים קשורים:  ספיגת עצם,  אוסטאופורוזיס,  ospemifene,  תסמיני גיל המעבר,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו