דלקת ריאות 09.12.2018

בדיקת סקר אפי לנשאות MRSA לשלילת דלקת ריאות

הערך האבחנתי של MRSA nasal screening בדלקת ריאות עקב MRSA

דלקת ריאות (אילוסטרציה)
דלקת ריאות (אילוסטרציה)

לאחרונה, מחקרים שונים הדגישו את השימוש ב-nasal screening (בדיקת סקר מדגימה מהאף) עבור methicillin-resistant Staphylococcus aureus - MRSA ככלי חשוב ביישום תכניות של שימוש מושכל באנטיביוטיקה, בכדי למנוע טיפול אמפירי ב-MRSA בדלקת ריאות שאינו הכרחי. אולם, ההנחיות הקליניות העדכניות ממליצות על טיפול ב-MRSA בהתבסס על גורמי סיכון.

במחקר חדש שנערך ב-The Miriam Hospital בעיר פרובידנס, ארה"ב, והתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, ביצעו החוקרים מטה-אנליזה בכדי להעריך את הערך האבחנתי של MRSA nasal screening בדלקת ריאות עקב MRSA.

החוקרים ביצעו חיפוש במאגרים של PubMed ו-EMBASE מהיווסדם ועד לנובמבר 2016 בכדי לאתר מחקרים שנכתבו באנגלית אשר העריכו MRSA nasal screening וההתפתחות של דלקת ריאות עקב MRSA. ניתוח הדאטה נעשה במודל השפעות-אקראיות דו-משתני בכדי להעריך את הרגישות, הסגוליות, ערך הניבוי החיובי וערך הניבוי השלילי העולים מתוך צירוף הנתונים של מחקרים אלו ביחד.

22 מחקרים שונים, אשר כללו 5,163 מטופלים, עמדו בקריטריוני הקבלה של החוקרים. הרגישות והסגוליות הכלליות של סקר אפי ל-MRSA עקב כלל סוגי דלקות הריאות על רקע MRSA עמדו על 70.9% ו-90.3%, בהתאמה. עם שכיחות של 10% עבור דלקת ריאות עקב MRSA פוטנציאליות, ערך הניבוי החיובי המחושב עמד על 44.8% וערך הניבוי השלילי עמד על 96.5%.

הרגישות והסגוליות הכלליות עבור דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ודלקת ריאות הנרכשת בבית החולים עמדו על 85% ו-92.1%, בהתאמה. עבור דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ודלקת ריאות הנרכשת בבית החולים הן ערך הניבוי החיובי והן ערך הניבוי השלילי עלו ל-56.8% ו-98.1%, בהתאמה. לעומת זאת, עבור דלקת ריאות עקב MRSA המתפתחת עקב חולים מונשמים, הרגישות, הסגוליות, ערך הניבוי החיובי וערך הניבוי השלילי עמדו על 40.3%, 93.7%, 35.7% ו-94.8%, בהתאמה.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים ש- MRSA nasal screening הוא בעל סגוליות וערך ניבוי שלילי גבוהים לשלול דלקת ריאות עקב MRSA, בעיקר במקרים של עבור דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ודלקת ריאות הנרכשת בבית החולים. בהתבסס על ערך הניבוי השלילי, MRSA nasal screening הינו כלי בעל ערך רב בשימוש מושכל באנטיביוטיקה ובייעול הטיפול האנטיביוטי האמפירי, בעיקר בקרב מטופלים עם דלקת ריאות אשר אינם נשאים של MRSA.

מקור:

Diane M Parente, Cheston B Cunha, Eleftherios Mylonakis, Tristan T Timbrook; The Clinical Utility of Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus (MRSA) Nasal Screening to Rule Out MRSA Pneumonia: A Diagnostic Meta-analysis With Antimicrobial Stewardship Implications, Clinical Infectious Diseases, Volume 67, Issue 1, 18 June 2018, Pages 1–7, https://doi.org/10.1093/cid/ciy024

נושאים קשורים:  מחקרים,  MRSA,  טיפול אנטיביוטי אמפירי,  דלקת ריאות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו