אלצהיימר 12.04.2018

שימוש ארוך טווח ב-PPI והסיכון לשברים בצוואר הירך בחולי אלצהיימר

מחקר גדול בפינלנד בדק האם נטילת PPI לאורך שנים בקרב קשישים חולי אלצהיימר מעלה את הסיכון לשברים בצוואר הירך

אלצהיימר (צילום: אילוסטרציה)
אלצהיימר (צילום: אילוסטרציה)

מעכבי משאבות פרוטונים (PPIs) הן תרופות נפוצות מאוד בקרב האוכלוסיה הקשישה ונקשרו למספר תופעות לוואי כולל שברים ודלקת ריאות. שברים בצוואר הירך מהווים בעיה קשה וגורם תמותה משמעותי בקרב קשישים ובמיוחד הסובלים מאלצהיימר עקב סיכון גבוה לנפילות.

קיימים נתונים סותרים לגבי הקשר בין נטילת PPI והסיכון לשברים בצוואר הירך. מחקר זה בדק את הקשר בין טיפול ארוך טווח ב-PPI ובין שברים בצוואר הירך בקרב קשישים בקהילה הסובלים מאלצהיימר.

מחקר זה הסתמך על נתונים ממאגר MEDALZי(Medication use and Alzheimer's disease), שכלל מעל ל-70,000 חולי אלצהיימר בפינלנד בין השנים 2005-2011. החוקרים כללו במחקר 4,818 חולי אלצהיימר עם שבר בצוואר הירך (גיל ממוצע 84) והתאימו לכל מקרה 4 מקרי ביקורת (19,235 חולים, גיל ממוצע 84). נבדק שימוש נוכחי ב-PPI בחודש שלפני אירוע השבר וכן חשיפה ארוכת טווח מצטברת ב-10 שנים שלפני השבר.

נתונים סטטיסטיים: נטילת PPI בטווח הארוך לא נמצאה קשורה לסיכון מוגבר לשברים בצוואר הירך. שימוש נוכחי ב-PPI (בחודש אחרון) נמצא קשור לעלייה קלה בסיכון לשברים בצוואר הירך (OR 1.12, רווח בר סמך של 95%: 1.03-1.22). הסיכון לשבר היה מוגבר גם בשימוש ב-PPI בשנה האחרונה (OR 1.23, רווח בר סמך של 95%: 1.10-1.37)

סיכום: שימוש ארוך טווח ב-PPI אינו מעלה סיכון לשברים בצוואר הירך בקשישים עם מחלת אלצהיימר, בעוד שימוש נוכחי או בשנה האחרונה מעלה את הסיכון במידה קלה.

מקור:

Proton pump inhibitor use and risk of hip fractures among community-dwelling persons with Alzheimer's disease-a nested case-control study. Torvinen-Kiiskinen, et al. Aliment Pharmacol Ther. 2018 Apr;47(8):1135-1142.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  מעכבי משאבות פרוטונים (PPIs),  שברים בצוואר הירך,  אלצהיימר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו