מחקרים 08.05.2016

מחקר אחיות: עבודה ממושכת במשמרות לילה מעלה סיכון למחלת לב כלילית

במחקר רחב היקף וממושך התגלה קשר מובהק, ברם צנוע בעוצמתו, בין עבודה במשמרות לילה להארעות מחלת לב כלילית. הסיכון עולה עם הותק ודועך לאחר פרישה

עבודה ממושכת במשמרות לילה נקשרה בשורה של עבודות לליקוים מטבוליים, תחלואת לב וכלי דם והפרעות נוספת. חוקרים מבית הספר לרפואה של הרווארד ערכו מחקר נוסף ורחב היקף שהתמקד בקשר בין עבודה בלילות לאורך שנים והסיכון למחלת לב כלילית. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA.

החוקרים ניתחו תוצאות של שני מחקרים פרוספקטיביים (NHS ו NHS2) שעקבו אחר מצב בריאותן של 189,158 אחיות במשך 24 שנים. בניתוח נכללו אחיות שעשו לכל הפחות שלוש משמרות לילה כל חודש במהלך המעקב. התוצאות הראשיות הוגדרו כהארעות מחלת לב איסכמית, MI לא קטלני, מוות כתוצאה ממחלת לב כלילית, מחלת לב איסכמית מוכחת הדמייתית, ניתוח מעקפים או התערבות כלילית מלעורית עם וללא החדרת תומכנים.

בעוקבת NHS שיעור ההארעות המתוקנן לגיל של מחלת לב כלילית בעבודה של חמש שנים רצופות או פחות במשמרות לילה עמד על 435.1 מקרים ל 100,000 שנות אדם (יחס סיכון 1.02), שיעור ההארעות בעבודה של חמש עד תשע שנים במשמרות לילה היה 525.7 מקרים למאה אלף שנות אדם (יחס סיכון 1.12) ושיעור ההארעות בעשר שנות עבודה או יותר עמד על 596.6 מקרים למאה אלף שנות אדם (יחס סיכון 1.18, P<0.01 למגמה). שיעור ההארעות של מחלת לב כלילית בקרב נשים שלא עבדו במשמרות לילה בתקופה מקבילה היה 425.5 מקרים למאה אלף שנות אדם. בעוקבת NHS2 שיעורי ההארעות היו נמוכים משמעותית (הנשים היו צעירות יותר), ברם יחסי הסיכון היו כמעט זהים בפרקי העבודה השונים. בעוקבת NHS נצפה כי הקשר בין משך העבודה במשמרות לסיכון הכלילי נחלש במחצית השניה של המעקב (כאשר חלק מהנשים פרשו), מה שמלמד על דעיכה של רמת הסיכון לאחר הפסקה של עבודה בלילות. גם בעוקבת NHS2 ככל שתקופת העבודה במשמרות לילה התרחקה לאחר פרישה הסיכון למחלת לב איסכמית פחת (P<0.001 למגמה).

לסיכום, במחקר רחב היקף וממושך מאוד התגלה קשר מובהק, ברם צנוע בעוצמתו, בין עבודה במשמרות לילה להארעות מחלת לב כלילית על סיבוכיה. הסיכון עולה עם הותק ומגיע לשיאו לאחר עשר שנות עבודה רצופות. לאחר הפסקת העבודה במשמרות לילה הסיכון דועך בהדרגה. ניתוחי המשך צפויים להתמקד בריבוד הסיכונים על פי מאפייני העבודה בלילות, שעות ספציפיות ומשתנים אישיים של עובדי המשמרות.

מקור:

Vetter C, Devore EE, Wegrzyn LR, et al. Association Between Rotating Night Shift Work and Risk of Coronary Heart Disease Among Women. JAMA. 2016;315(16):1726-1734.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  משמרות לילה,  מחלת לב איסכמית,  מחלה כלילית,  אוטם שריר הלב,  צנתור,  מחלות כלי דם
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו